Data publikacji : 2024-12-31

Społeczne obowiązki przedsiębiorstw

Kazimierz Dadak



Abstrakt

W ostatnich dekadach wielką popularność zdobyła teza, że świat biznesu ma obowiązki wobec społeczeństwa. W USA teoria ta zrodziła się w związku z wielkimi nadużyciami, jakie miały tam miejsce w okresie szybkiego rozwoju gospodarczego, począwszy od końca XIX w. Powszechnie uznana za słuszną konieczność urzeczywistniania przez przedsiębiorstwa celów „dobrych” z punktu widzenia całego społeczeństwa otworzyła jednak drogę do różnego rodzaju manipulacji. Światowi giganci technologiczni stają się strażnikami „prawdy”, którą sami ustalają, a instytucje finansowe udzielają pożyczek według kryteriów, które ich kierownictwa uznają za słuszne. W takim środowisku niejednokrotnie władze sprzyjają wybranemu sektorowi prywatnemu. W sytuacjach przeciwnych z kolei rodzi się pytanie, czy świat przypadkiem nie zmierza w kierunku – znanym nam z czasów „minionej epoki” – dominacji „interesu społecznego” elit nad interesem jednostki?

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwo, społeczne obowiązki, zarządzanie, interes społeczny, sektor prywatny



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Dadak, K. (2024). Społeczne obowiązki przedsiębiorstw. Społeczeństwo, 34(3), 13–21. https://doi.org/10.58324/s.410




Redakcja czasopisma
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa,
email: spoleczenstwo@civitaschristiana.pl

Wydawca:
Fundacja „Civitas Christiana”
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa

O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP