Data publikacji : 2025-05-29

Sztuczna inteligencja jako czynnik edukacyjny.

Piotr Wajs



Abstrakt

Edukacja jako element kształtujący nie tylko wiedzę, ale i postawy człowieka jest bardzo wrażliwa na zachodzące w nim zmiany. Jedną z tych mocno obecnych we współczesnym świecie jest sztuczna inteligencja (z ang. AI). Stojąc przed wyzwaniem coraz szerszego jej wkraczania w różne dziedziny życia, zadajemy pytania o to, czy będzie ona czynnikiem wzmacniającym czy też osłabiającym procesy edukacyjne? Sztuczna inteligencja ma także potencjał do tworzenia nowych modeli edukacyjnych, w których rola nauczyciela będzie bardziej skoncentrowana na wspieraniu kreatywności, krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów niż na tradycyjnym przekazywaniu wiedzy. Na dzień dzisiejszy nie jest jednak możliwe wyeliminowanie zaangażowania człowieka, gdyż aplikacje oparte na AI kształtują jedynie obszar edukacji oparty na wiedzy, a pomijają sfery kulturowe i duchowe.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, edukacja, nauczyciel, nowe technologie



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Wajs, P. (2025). Sztuczna inteligencja jako czynnik edukacyjny. Społeczeństwo, 169(1), 96–105. https://doi.org/10.58324/s.442




Redakcja czasopisma
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa,
email: spoleczenstwo@civitaschristiana.pl

Wydawca:
Fundacja „Civitas Christiana”
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa

O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP