Aleksandrowska O., Stanulewicz D., Internetowa platforma do nauki języków Duolingo – opinie użytkowników, „Neofilolog” 2020, s. 125-144.
DOI: https://doi.org/10.14746/n.2020.55.1.8
Choińska K., Kowalikowa J., Pachewicz M., Dydaktyka szkoły wyższej z perspektywy wyższej szkoły zawodowej, Kraków 2019.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381381017
Khan Academy, https://pl.khanacademy.org/ [dostęp: 15.03.2025].
Komisja Europejska, Wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorztstania sztucznej inteligencji i danych w uczeniu się (2022), https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1/langua [dostęp: 19.03.2025].
Kongregacja ds. Nuaki Wiary, Kongregacja ds. Kultury i Edukacji, Antiqua et nova. Note on the relationship between artificial intelligence and human intelligence, https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_ddf_doc_20250128_antiqua-et-nova_en.html [dostęp: 19.03.2025].
Miller T., Krzemińska A., Wykorzystanie ChatGPT-4 i GPT-3.5 w pisaniu prac magisterskich. Studium przypadku w zakresie biotechnologii wód, „Sztuczna Inteligencja w Uniwersytecie Szczecińskim” 10.04.2024, https://ai.usz.edu.pl/2024/04/11/wykorzystanie-chatgpt-4-i-gpt-3-5-w-pisaniu-prac-magisterskich [dostęp: 15.02.2025].
Niezależna Grupa Ekspertów Wysokiego Szczebla ds. Sztucznej Inteligencji Komisji Europejskiej, Wytyczne w zakresie etyki dotyczącej godnej zaufania sztucznej inteligencji, https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=60436 [dostęp: 19.03.2025].
Olszewski H., Redziński P., Sieradzki M., Wykorzystanie technologii AI w poszukiwaniach średniowiecznych umocnień obronnych miasta Elbląga, „Studia i Materiały Informatyki Stosowanej” 2020, s. 42-51.
Platon, Fajdos [w:] Dialogi, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1993.
Polska Agencja Rozwoju Przemysłu, Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji.pdf [dostęp: 19.03.2025].
Szczęsna E., Opowiadanie i media, „Pamiętnik Literacki” 2002, s. 125-136.
Wojdan K., Moniuszko M., Sztuczna inteligencja w medycynie - stan aktualny i wyzwania wdrożeniowe, „Nauka” 2022, s. 41-52.
DOI: https://doi.org/10.24425/nauka.2022.140345
Zalewski T., Definicja sztucznej inteligencji [w:] L. Lai, Prawo sztucznej inteligencji, Warszawa 2020.
Edukacja jako element kształtujący nie tylko wiedzę, ale i postawy człowieka jest bardzo wrażliwy na zachodzące w nim zmiany. Jedną z tych mocno obecnych we współczesnym świecie jest sztuczna inteligencja (z ang. AI). Stojąc przed wyzwaniem coraz szerszego jej wkraczania w różne dziedziny życia, zadajemy pytania o to, czy będzie ona czynnikiem wzmacniającym czy też osłabiającym procesy edukacyjne? Sztuczna inteligencja ma także potencjał do tworzenia nowych modeli edukacyjnych, w których rola nauczyciela będzie bardziej skoncentrowana na wspieraniu kreatywności, krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów niż na tradycyjnym przekazywaniu wiedzy. Na dzień dzisiejszy nie jest jednak możliwe wyeliminowanie zaangażowania człowieka, gdyż aplikacje oparte na AI kształtują jedynie obszar edukacji oparty na wiedzy, a pomijają sfery kulturowe i duchowe.