Data publikacji : 2025-05-29

Sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej: perspektywa moralno-społeczna.

Abstrakt

W artykule przedstawiono analizę i ocenę moralnospołeczną zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji akademickiej, koncentrując się na korzyściach oraz zagrożeniach związanych z jej wdrażaniem. Omówiono, w jaki sposób AI może wspierać personalizację nauczania, rozwój kompetencji cyfrowych i inkluzyjność edukacyjną, a także jakie ryzyka wiążą się z automatyzacją procesu dydaktycznego, utratą relacji międzyludzkich czy naruszeniem prywatności. Ocena została przeprowadzona w kontekście zasad moralnospołecznych, takich jak godność osoby ludzkiej, solidarność i sprawiedliwość, co pozwoliło także na sformułowanie propozycji praktycznych rozwiązań wspierających odpowiedzialne wykorzystanie AI w szkolnictwie wyższym.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, edukacja akademicka, etyka technologii, korzyści AI, zagrożenia AI



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Zadroga, A. . (2025). Sztuczna inteligencja w edukacji akademickiej: perspektywa moralno-społeczna. Społeczeństwo, 169(1), 106–118. https://doi.org/10.58324/s.443




Redakcja czasopisma
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa,
email: spoleczenstwo@civitaschristiana.pl

Wydawca:
Fundacja „Civitas Christiana”
ul. Wspólna 25
00-519 Warszawa

O platformie:
Copyright 2021 by
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP