Franciszek jest przekonany, iż wolą Bożą jest powszechne braterstwo wszystkich ludzi
na ziemi, dlatego postanowił zachęcić ludzi dobrej woli do wejścia na drogę wiodącą do jedności
ludów i narodów w społeczności globalnej. Dlatego napisał encyklikę Fratelli tutti. Papież jest
przekonany, że nadszedł już czas, by podjąć trud budowania powszechnego braterstwa, a uczniowie
Chrystusa powinni stać się koryfeuszami tego przedsięwzięcia. Ważnym narzędziem budowania powszechnego braterstwa w społeczności światowej jest niewątpliwie miłość, której przejawem jest
posługa charytatywna Kościoła. Celem tego opracowania jest odpowiedź na pytanie: jakie przesłanki
antropologiczne zachęcające chrześcijanina do podejmowania czynów miłości miłosiernej względem
bliźniego zawiera encyklika Fratelli tutti? Główne źródło refleksji zostało ujawnione już w tytule
tego opracowania, ale zostanie ono rozszerzone o inne dokumenty nauczania papieża Franciszka,
a także jego poprzedników. Zawartość analizowanej encykliki wskazuje, że istnieją przynajmniej
cztery przesłanki antropologiczne wzywające chrześcijanina do miłosiernej troski o bliźniego: niezbywalna
godność człowieka, Boży zamysł powszechnego braterstwa, wpisane w naturę człowieka
powołanie do miłości bliźniego, a także solidarność i miłość społeczna. Powyższe przesłanki wytyczają
strukturę układu treści tego opracowania
Zasady cytowania