Anzelm z Canterbury: Monologion, Proslogion. Tłum. T. Włodarczyk. Warszawa 1992.
Augustyn z Hippony: O państwie Bożym. Przeciw poganom ksiąg XXII. T. 2. Przeł. W. Kornatowski.
Warszawa 1977.
Babiński J.: Irreligia. Peplin 2010.
Banek K.: Religia starożytnej Grecji. W: Słownik wiedzy o religiach. Red. K. Banek. Bielsko-
-Biała 2007 s. 419-426.
Banaszak M.: Historia Kościoła katolickiego. T. 1. Warszawa 2005.
Kult cesarzy. <https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kult-cesarzy;3928881.html> [dostęp:
11.2021].
Bargiel F.: Niektóre źródła współczesnego ateizmu. W: Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja.
Wybór i oprac. F. Adamski. Kraków 2011 ss. 248-286.
Benedykt z Nursji: Reguła/ nr 48. <https://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/regula_
osb_03.html> [dostęp: 21.11.2021].
Bokiej A.: Cywilizacja łacińska. Studium na podstawie dorobku historiozoficznego Feliksa
Konecznego. Legnica 2000.
Buckley M.J.: Ateizm w sporze z religią. Przeł. M. Frankiewicz. Kraków 2009.
Cairns E.E.: Z chrześcijaństwem przez wieki. Historia Kościoła powszechnego. Katowice
Chalupa A.: How Did Roman Emperors Become Gods? Various Concepts of Imperial
Apotheosis. „Anodos. Studies of the Ancient World” 2006-2007 nr 6-7 s. 201-207.
Cocker B.F.: Christianity and Greek Philosophy: Or, the Relation between Spontaneous and
Reflective Thought in Greece and the Positive Teaching of Christ and His Apostles. New
York 1870.
Courtney-Batson D.: Per venerabilem: from practical necessity to judicial supremacy.
W: Pope Innocent III and his World. Red. J.C. Moore. Aldershot 1999 s. 287-304.
Ehler S.Z, Morrall J.B.: Church and State through the Centuries: A Collection of Historic
Documents with Commentaries. Westminster 1954.
Gibbon E.: The Decline And Fall Of The Roman Empire. T. 1. London 1917.
Gliściński J.: Chrześcijaństwo a upadek Cesarstwa Rzymskiego. „Collectanea Theologica”
nr 1 (64) s. 63-70.
Goldie M.: Locke on Religious Toleration. <https://oll.libertyfund.org/pages/locke-on-religious-
toleration-by-mark-goldie> [dostęp: 20.11.2021].
Grumelli A., Bolino G.: Cechy współczesnego ateizmu. W: Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja.
Wybór i oprac. F. Adamski. Kraków 2011 s. 287-300.
Hilckman A.: Die Wissenschaft von den Kulturen. „Zeitschrift für Philosophische Forschung”
nr 24 s. 637-639.
Hilckman A.: Feliks Koneczny und die Vergleichende Kulturwisenschaft. „Saeculum” 1952
nr 3 s. 571-602.
Kamiński S.: Filozofia Boga. Lublin 2001.
Klemens Aleksandryjski: Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy.
T. 1. Warszawa 1994.
Koneczny F.: O wielości cywilizacyj. Karków 1935.
Koneczny F.: Religje a cywilizacje. „Ateneum Kapłańskie” 1926 t. 12 s. 3-14.
Konik R.: W obronie Świętej Inkwizycji. Wrocław 2004.
Krąpiec M.A.: Ja – człowiek. Lublin 1991.
Krąpiec M.A: Odzyskać świat realny. Lublin 1999.
Kreft D.: Człowiek a kultura. „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne”
:2005 nr 2 (7) s. 102-120.
Kubacki Z.: Kościół, religie i zbawienie. O jedyności i powszechności zbawczej Kościoła oraz
zbawczej roli religii niechrześcijańskich. Kraków 2016.
Kuriański M.: Feliks Koneczny (1862-1949) o stosunku religii do cywilizacji. „Perspectiva.
Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 9:2010 nr 1 (16) s. 96-117.
Locke J.: A Letter Concerning Toleration. Tłum. W. Popple. <https://www.constitution.org/
jl/tolerati.htm> [dostęp: 5.04.2017].
Lohfink G.: Jakie argumenty ma nowy ateizm. Krytyczna dyskusja. Przeł. J. Machnacz.
Wrocław 2009.
Madison J.: Letters and other writings. T. III. Philadelphia 1865.
Markowska W.: Mity greckie. Warszawa 1957.
Morris I.: Dlaczego Zachód rządzi – na razie. Przeł. T. Bieroń. Poznań 2015.
Mary L.: Pope Innocent III and the Marks of a Great Papacy. <https://catholicism.org/pope-
-innocent-iii-and-the-marks-of-a-great-papacy.html> [dostęp: 20.11.2021].
Mrugalski D.: Logos. Filozoficzne i teologiczne źródła idei wczesnochrześcijańskiej. Kraków
Reale G.: Historia filozofii starożytnej. Od początków do Sokratesa. T. 1. Przeł. E. I. Zieliński.
Lublin 2005.
Reynolds L.D., Wilson N.G.: Scribes and Scholars. A Guide to the Transmission of Greek and
Latin Literature. Oxford 1991.
Rzodkiewicz L.: Dialog chrześcijaństwa z kulturą antyczną w świetle encykliki Fides et ratio
Jana Pawła II. „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 1:2002 nr 1
s. 101-125.
Stępień T.: Europa wobec cywilizacji. Antona Hilckmana porównawcza nauka o cywilizacjach.
Zasady – Metoda – Zastosowanie. Toruń 2013.
Surzyn J.: Papiestwo. W: Słownik myśli społeczno-politycznej. Red. M. Siwiec. Bielsko-Biała
s. 150-159.
Sutowicz A.: Kultura religijna mniszek śląskich w okresie średniowiecza. Legnica 2016.
Szopa R.: Św. Tomasza z Akwinu teoria partycypacji bytu w ujęciu Louisa Geigera i Cornelio
Fabra. Studium historyczno-metafizyczne. Legnica 2017.
Tupikowski J.: Fragmentacja filozofii a kryzys współczesnej kultury. W: Wiwisekcja czyli co
dolega współczesnej kulturze. Red. A. Ziombra. Legnica 2013.
Wielgus S.: Ius gentium. W: Powszechna encyklopedia filozofii. Red. A. Maryniarczyk.
<https://www.ptta.pl/pef/pdf/i/Iusgentium.pdf> [dostęp: 21.11.2021].
Wojtczak J.: Stosunek Klemensa Aleksandryjskiego do filozofii według „Stromata”. „Studia
Theologica Varsaviensia” 1972 nr 9/1 s. 263-288.
Woods T.E.: Jak Kościół katolicki zbudował cywilizację zachodnią. Tłum. G. Kucharczyk.
Kraków 2006.
Wucherer-Hundenfeld A.K.: Doniosłość fenomenu współczesnego ateizmu. Tłum. F. Adamski.
W: Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja. Wybór i oprac. F. Adamski. Kraków 2011
s. 225-247.
Zdybicka Z. J.; Udział filozofii w określaniu prawdziwości religii. W: Filozofować w kontekście
teologii. Problem religii prawdziwej. Red. P. Moskal. Lublin 2004 s. 37-49.
Zgraja B.: Chrystus Boski Logos – wzór i mistrz cnoty według Klemensa Aleksandryjskiego.
„Studia Warmińskie” 47:2010 s. 49-69.